بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا عاشقان را با غم عشق آشنا کن / ز غم های دگر غیر از غم عشقت رها کن
تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری / شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
نویسندگان
پیوندها

فحاشی ممنوع 2

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳ ب.ظ

نتیجه تصویری برای عکس نوشته در مورد بددهنی

 

بسم الله

بیشتر بودن گناه کسی که ابتداء شروع به فحّاشی کرده

عن أبی الحسن موسی علیه السلام فی رجلین یتسابّان فقال: البادی منهما أظلم، و وزره و وزر صاحبه علیه ما لم یتعذر إلی المظلوم ـ و در نقل دیگر آمده ـ «ما لم یعتدّ المظلوم»۱ امام کاظم سلام الله علیه در مورد دو مردی که همدیگر را سبّ می کردند فرمودند: کسی که اول شروع کرده ظالم تر است، و گناه خودش و گناه مظلوم به گردن اوست مادامی که از مظلوم عذر خواهی نکرده باشد. و در نقل دیگر آمده «مادامی که مظلوم تعدّی نکرده باشد (یعنی فحش رکیک تر به نفر اول نداده باشد) ».                                         



۱ کافی ج۲ ص۳۲۲و۳۶۰.

شبهه
مگر نه اینکه خدای متعال در سوره انعام آیه 164 می فرمایند: «و لا تزروا وازرة وزر أخری» یعنی احدی بار گناه دیگری را نمی تواند به دوش بکشد، پس چرا حضرت می فرمایند: «و وزره و وزر صاحبه علیه» یعنی کسی که اول زبان به هتاکی گشوده گناه خود و گناه طرف مقابل را به گردن میکشد؟
جواب

آیه «لا تزروا وازرة وزر أخری» مربوط به کسانی است که هیچ ارتباطی با هم ندارند و اعمال نیک و بدشان وابسته به هم نیست، یعنی بی جهت گناه کسی را بر دیگری نمی نویسند؛ دلیل بر این مطلب روایت نبوی است که می فرمایند: «من سنّ سنّة حسنة کان له أجر من عمل بها من غیر أن ینقص من أجورهم شیء، ومن سنّ سنّة سیّئة کان علیه وزر من عمل بها من غیر أن ینقص من أوزارهم شیء»و مضمون روایت اینست که هر کسی سنّت نیکی را پایه گذاری نماید پاداش تمام کسانی را که بدان عمل می کنند را خواهد داشت ـ بدون آنکه از پاداش خود آنها چیزی کاسته گردد ـ و همچنین کسی که سنّت بدی بر جای نهد گناه کسانی که به آن عمل کنند برای او نوشته می شود بی آنکه از گناهان آنان چیزی کم شود. همانند روایت مذکور که چنین بر می آید نفر اول با هتّاکی و بد زبانی خود طرف مقابل را تحریک کرده و موجب فحاشی او نیز شده است.