فحاشی ممنوع 1
بسم الله
شریک شدن شیطان با انسان بد دهن هم در اموال و هم در اولاد و نسلش
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله:1 إذا رأیتم الرجل لا یبالی ما قال ولا ما
قیل له فإنّه لغیّة أو شرک شیطان، فقیل یا رسول الله و فی الناس شرک الشیطان؟ فقال
رسول الله ص: أما تقرأ قول الله عزّ و جلّ «وشارکهم فی الأموال و الأولاد».2
رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند: زمانی شخصی را دیدید که برایش مهم نیست چه چیزی به زبان می آورد و چه چیزی دربارهی او می گویند.
پس همانا او گمراه است و یا شیطان شریک اوست، پرسیده شد یا رسول الله آیا شیطان در مردم شراکت می کند؟ که حضرت فرمودند: مگر آیه قرآن را نخواندی که میفرماید: و شریک شو با مردم در اموال و اولادشان.
سؤال اول: مراد از «لا یبالی ما قال و ما قیل له» چه کسانی هستند؟
نکته: تفسیر کلام معصوم را در مرحله نخست باید از معصوم شنید و همان طوری که آیات قرآن مفسّر هم هستند روایات نیز مفسّر هماند، لذا جواب این سؤال را باید در روایات دیگر جستجو کرد اگر نتیجهایحاصل نشد آنوقت است که باید رفت سراغ ادلّه دیگر.
درکافی شریف روایتی آمده که جواب ما را می دهد،
روایت به شرح زیر است: سأل رجل فقیها
(المراد أحد الأئمة) هل فی الناس من لا
یبالی ما قیل له؟ که حضرت فرمودند: من تعرّض الناس یشتمهم و هو یعلم أنّهم لا یترکونه،
فذاک الذی لا یبالی ما قال و لا ما قیل فیه.3
آری مصداق «لا یبالی ما قال و لا ما قیل له» آن کسی است که متعرّض مردم می شود و آنان را دشنام می دهد و علم دارد که اگر مردم را دشنام دهد او را رها نمی کنند.
اینکه فرموده: «أنّهم لا یترکونه» به این معناست که اگر به مردم فحش دهد می داند که مردم نیز به او فحش می دهند چه بسا بدتر از خودشبه او فحش دهند. لذا «لا یبالی ما قال» برایش مهم نیست که چه میگوید چون اگر برایش مهم میبود چه به زبان میآورد هرگز فحش نمیداد و زبانش را به دشنام آلوده نمیکرد، و چون میداند جوابش را میدهند و در مقابل به او فحّاشی میکنند پس «و لا ما قیل فیه» باکی ندارد چه در بارهی او میگویند.
سؤال دوم: آیا امکان دارد شیطان با انسانها شراکت کند؟
جواب: بله، چون در قرآن آمده « و شارکهم فی الأموال والأولاد» و خداوند به شیطان امر فرموده: "با آنان شراکت کن" و « إذا أراد شیئا فیقول له کن فیکون» همین که خداوند با امر کردن به شیطان شراکتش را با بعض مردم اراده کرده، امکانش فراهم می گردد، و اهل دشنام یکی از مصادیق آنست.
سؤال سوم: به چه کیفیّت شیطان شریک در اموال و اولاد انسان می شود؟
جواب: مرحوم علّامه طباطبایی درتفسیر المیزان ذیل آیه ۶۴ سوره إسراء قریب به این مضمون را آوردهاند: شراکت شیطان در اموال و اولاد به یکی از انحاء زیر صورت میگیرد:
۱. شخص را واردار میکند از راه حرام اکتساب روزی کند.
۲. مالی را که از راه حلال بدست آورده صرف معصیت کند.
۳. از راه حرام فرزندی برایش متولّد شود.
۴. اگر از راه حلال فرزندی برایش متولّد شد در تربیت فرزندش تصرّف میکند و باعث میشود که فرزندی ناخلف و ناصالح به بارآید.4