بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا عاشقان را با غم عشق آشنا کن / ز غم های دگر غیر از غم عشقت رها کن
تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری / شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
نویسندگان
پیوندها

رفاقت 1

سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱ ق.ظ

بسم الله

عن أبی جعفر علیه السلام: یا صالح! اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح، و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاشّ و ستردّون علی الله جمیعا فتعلمون. (کافی، ج2، ص638)

امام باقر علیه السلام میفرمایند: از کسی پیروی کن که تو را به گریه می اندازد در حالیکه خیر خواه توست، و از کسی که تو را می خنداند در حالیکه میخواهد تو را فریب دهد پیروی مکن، و بدانید که همگی تان به سوی خداوند برمی گردید.

اینکه روایت فرموده از کسی پیروی کن که تو را به گریه می اندازد در حالیکه خیر خواه توست به این معنا نیست که خیر خواهی تنها در به گریه انداختن است چه بسا افرادی که خیر خواه اند ولی انسان را می خندانند بلکه به این معناست: خیر خواهی که اشک تو را در می آورد بهتر است از دغل بازی که با فریب کاریش تو را شاد می نماید. در واقع شخص خیر خواه در مقایسه با شخص فریب کار برای رفاقت و هم نشینی مناسب است اگر چه تو را به گریه اندازد.

یک برداشت دیگر از روایت میتوان داشت و آن اینست که شخص خیر خواه اگر کار بدی از انسان ببیند به او تذکر می دهد و او را به فکر می اندازد تا اعمالش را اصلاح کند ولی انسان دغل باز اگر عیبی هم ببیند به ما تذکر نمی دهد بلکه ما را می خنداند به گونه ای که فکر می کنیم کار درستی انجام داده ایم.

در نتیجه باید با رفیق خیر خواه دوستی کرد و یکی از ملاک های دوست خوب خیر خواه بودن اوست نه شاد بودن او.