بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا عاشقان را با غم عشق آشنا کن / ز غم های دگر غیر از غم عشقت رها کن
تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری / شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
نویسندگان
پیوندها

فحاشی ممنوع 7

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵ ب.ظ

بسم الله

ممنوعیّت فحّاشی به کسی که در حقّ ما ظلم کرده

عن سماعة قال دخلت علی أبی عبدالله علیه السلام فقال لی مبتدئا: یا سماعة ما هذا الّذی بینک و بین جمّالک؟ إیّاک أن تکون فحّاشا أو صخّابا أو لعّنا، فقلت: و الله لقد کان ذلک إنّه ظلمنی فقال: إن کان ظلمک لقد أربیت علیه إنّ هذا لیس من فعالی و لا آمر به شیعتی، استغفر ربّک و لا تعد ، قلت: أستغفر الله و لا أعود.۱                 

سماعه گفت: آمدم نزد امام صادق علیه السلام حضرت ـ قبل از آنکه من حرفی بزنم ـ فرمودند: این چه اتّفاقیست که بین تو و بین شتردارت‌افتاده است؟ بر حذر باش که مبادا از کسانی باشی که فحّاشی می کنند و بد و بیراه می گویند و لعن می کنند، گفتم: به خدا قسم جریان از این قرار بود که او به من ظلم کرد، حضرت فرمودند: اگر او به تو ظلم کرده تو بیشتر به او ظلم کردی این کار جزء سیره عملی من نیست و من شیعیانم را به این کار امر نمی کنم، از خداوند  طلب آمرزش کن و دیگر این کار را نکن، گفتم: از خداوند طلب آمرزش می خواهم و دیگر این کار را انجام نخواهم داد.        
در این روایت امام علیه السلام جناب سماعه را منع می کنند از فحش دادن به کسی که در حقِّ خودِ سماعه ظلم کرده، پس ما هم یاد می گیریم  اگر کسی به ما ظلمی کرد یا ما را کتک زد حق فحّاشی به او را نداریم و.... ، و ظلم معنایی عام دارد و شامل فحش دادن نیز می شود یعنی اگر کسی به ما فحش داد و از این طریق به ما ظلم کرد به ما اجازه نداده اند به او فحش دهیم و به نوعی تلافی کنیم.                                                                                                            


۱ کافی، ج ۲، ص ۳۲۶.